tag:blogger.com,1999:blog-8478885571700722072.post1300651535484505307..comments2023-09-02T12:23:15.245+03:00Comments on τι εστιν αλήθεια;: Περί εικόνωνUnknownnoreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-8478885571700722072.post-92216761690046530872011-09-21T03:36:25.797+03:002011-09-21T03:36:25.797+03:00Είδωλο
Από τη Βικιπαίδεια,
Η λέξη είδωλο προκύπτ...Είδωλο<br />Από τη Βικιπαίδεια, <br /><br />Η λέξη είδωλο προκύπτει από τη λέξη "είδος", δηλαδή αυτό που φαίνεται, και σημαίνει κάτι που μπορεί να γίνει αισθητό με τις αισθήσεις μας.<br /><br />Στην καθημερινή ζωή, "είδωλο" ονομάζεται η αντανάκλαση ενός αντικειμένου. Όσον αφορά τη θρησκευτική της έννοια, η λέξη αναφέρεται σε ένα αντικείμενο λατρείας, που απεικονίζει κάποια θεότητα.<br /><br />Για τους μεν αρχαίους αλλά και σύγχρονους ειδωλολατρικούς λαούς, το να λατρεύει κάποιος ένα είδωλο όχι μόνο δεν θεωρείται κακό, αλλά και τιμή και υποχρέωση, καθώς η φιλοσοφία τους αποδέχεται ενδοκοσμικές θεότητες αφενός, αφετέρου θεωρεί την ύλη ως απόρροια ή ομοούσια των θεοτήτων αυτών, συνεπώς κάθε τι υλικό αποτελεί μέρος της θεότητας που λατρεύουν.<br /><br /><br /><br /> Θρησκευτική έννοια<br /> Ορθόδοξη Εκκλησία<br /><br />Σε αντίθεση με τους λαούς που θεωρούν τον Θεό ενδοσυμπαντικό, ο Ιουδαϊκός λαός, αλλά και οι Χριστιανοί που κληρονόμησαν την ίδια αντίληψη για τον Θεό, ότι δηλαδή ο Θεός ως άκτιστος, είναι και εξωσυμπαντικός, άρα ανόμοιος με κάθε τι κτιστό και απερίγραπτος, γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο απαγορεύουν στη λατρεία τους ομοιώματα του Θεού, καθώς είναι εντελώς ανόμοια, τόσο στην όψη, στο είδος, όσο και στην ουσία. Η δε Αγία Γραφή χρησιμοποιεί τη λέξη: "είδωλο" και την απαγόρευση γι' αυτό αυστηρά με αυτή την έννοια, του αντικειμένου απεικόνισης θεού, ή του Θεού. Για απεικονίσεις άλλων αντικειμένων ή προσώπων, δεν υπάρχει απαγόρευση.<br /><br />Προτεσταντισμός<br /><br />Ο Προτεσταντισμός θεωρεί είδωλα ακόμα και απεικονίσεις αγίων, γι' αυτό και απαγορεύει τη χρήση τους στη λατρευτική ζωή των πιστών τους. Αυτό εν μέρει οφείλεται σε μανιχαϊστικές δογματικές καταβολές, δεδομένου ότι οι Μανιχαίοι θεωρούσαν την ύλη ως κάτι κακό, ως δημιούργημα ενός κατώτερου θεού, ενώ το πνεύμα κάτι καλό, ως δημιούργημα ενός καλού Θεού. Από τη στιγμή λοιπόν που κάποιος θεωρεί την ύλη ως κάτι κακό, είναι επόμενο να θεωρεί και τη λατρεία μέσω υλικών αντικειμένων απαγορευμένη. Γι' αυτό και η λατρεία των προτεσταντικών θρησκειών είναι κυρίως εστιασμένη στη γνώση και τη διδασκαλία και λιγότερο σε υλικά στοιχεία, όπως στις παραδοσιακές Χριστιανικές θρησκείες, που χρησιμοποιούν κεριά, θυμίαμα, εικόνες, άμφια κλπ).<br /><br />Καθαρότερη και συνεπέστερη προς αυτή τη θέση, εμφανίζεται η λατρεία θρησκειών όπως οι Κουάκεροι, οι οποίοι προχωρούν ένα βήμα ακόμα, απορρίπτοντας κυριολεκτικά οτιδήποτε υλικό στη λατρεία τους, ακόμα και το εν ύδατι βάπτισμα και η Θεία Κοινωνία, ως κάτι που δεν έχει θέση σε μια καθαρά πνευματική λατρεία, στην οποία η ύλη είναι κάτι αποφευκτέο.<br /><br />Ισλάμ<br /><br />Το Ισλάμ, επίσης, για τους ίδιους λόγους έχει διαφορετική αντίληψη για την έννοια του ειδώλου. Θεωρεί είδωλα ακόμα και απεικονίσεις αγίων, γι' αυτό και απαγορεύουν τη χρήση τους στη λατρευτική ζωή των πιστών τους.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8478885571700722072.post-16049173387358878322009-02-27T23:29:00.000+02:002009-02-27T23:29:00.000+02:00Αγαπητέ Lucretius,δε θα βιαστώ να πω… «εξηφανίσθη»...Αγαπητέ Lucretius,<BR/><BR/>δε θα βιαστώ να πω… «εξηφανίσθη». Φεύγει ο κυνηγός από το… δάσος; Κόβεται<BR/>το βίτσιο έτσι απλά; Όχι βέβαια. Ας είμαστε λοιπόν ρεαλιστές. Αργά ή γρήγορα, όταν<BR/>θα ’χουν πλέον επουλωθεί τα τραύματα από την τελευταία μας συνάντηση στου<BR/>Ροΐδη, θα ’χουμε και νέα «καλέσματα»... Και μεταξύ μας τώρα, πώς θα μπορούσα<BR/>να μείνω ποτέ ασυγκίνητος στην προοπτική μιας «νέας επαφής» με έναν τόσο<BR/>καλό και πιστό πελάτη; ;-)<BR/><BR/>Σ’ ευχαριστώ για την επίσκεψη και για τα καλά σου λόγια. Ελπίζω να τα ξαναπούμε,<BR/>είτε εδώ είτε στο δικό σου μπλογκ!Κώσταςhttps://www.blogger.com/profile/02068720203329637581noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8478885571700722072.post-37083468995403436212009-02-27T18:31:00.000+02:002009-02-27T18:31:00.000+02:00Που είναι ο Παπάριους; οεο!;!;!Τα συγχαρητήριά μου...Που είναι ο Παπάριους; <BR/>οεο!;!;!<BR/><BR/>Τα συγχαρητήριά μου, Κώστα, για το εξαιρετικό σου ιστολόγιο.Lucretiushttps://www.blogger.com/profile/05680732410773431396noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8478885571700722072.post-45373116015746207252008-02-21T22:58:00.000+02:002008-02-21T22:58:00.000+02:00Φίλε Άδη…αχ φίλε, Άδη… Κλαψ… Λυγμ… Δεν είναι δυνατ...Φίλε Άδη…<BR/>αχ φίλε, Άδη… Κλαψ… Λυγμ… Δεν είναι δυνατόν, φίλε Άδη…<BR/>Σνιφ σνιφ… Μα πώς ΕΙΝΑΙ δυνατόν, φίλε Άδη; Άστα φίλε Άδη…<BR/>Κλαψ… Λυγμ… Ωιμέ… Τα λέμε κάποια άλλη στιγμή… Σνιφ σνιφ…Κώσταςhttps://www.blogger.com/profile/02068720203329637581noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8478885571700722072.post-82036390737717261142008-02-21T19:32:00.000+02:002008-02-21T19:32:00.000+02:00Ααααααα, αυτό είναι ένα πολύ ωραίο θέμα, με ωραία ...Ααααααα, αυτό είναι ένα πολύ ωραίο θέμα, με ωραία ανάπτυξη κιόλας! Είχα γράψει <A HREF="http://hades740.blogspot.com/2007/09/blog-post_3847.html" REL="nofollow">εδώ</A> κάποια -ελάχιστα- πραγματάκια προ καιρού. Η μεγάλη πλάκα αναφορικα΄με το αρχικό σου ερώτημα ξέρεις ποια είναι; Ότι η απάντηση είναι και ναι και όχι! Τι ήταν δηλαδή η εικονομαχία; Αυτό ακριβώς! Και η ακόμη μεγαλύτερη πλάκα είναι ότι ανεξαρτήτως ποιος θα κέρδιζε από τις δύο πλευρές, σήμερα η Κυριακή της Ορθοδοξίας (ήτοι, της αναστήλωσης των εικονών) θα υπήρχε ούτως ή άλλως! Καλό δεν ακούγεται;<BR/>Είναι -πως το έλεγε ο Τσάκωνας- κλασική περίπτωση βλάβης! Ανεξαρτήτως δηλαδή αποτελέσματος, υπήρχαν έτοιμες όλες οι απαντήσεις για όλα τα ενδεχόμενα!Hadeshttps://www.blogger.com/profile/04467178190617217153noreply@blogger.com