..............................
Την προηγούμενη φορά υποσχέθηκα πως θα επανερχόμουν λίαν συντόμως στο θέμα των περίφημων 10 πληγών του Φαραώ και της ερμηνείας που δίνουν οι απολογητές στο γεγονός ότι τα ίδια τα κείμενα αθωώνουν πανηγυρικά τον Αιγύπτιο βασιλιά, αφού αποδίδουν την αρνητική του στάση όχι στη δική του ελεύθερη βούληση, αλλά στη σκλήρυνση της καρδιάς του από τον ίδιο τον Γιαχβέ!
..
Δ´, 21: ..εγώ δε σκληρυνώ την καρδίαν αυτού
..
Ζ´, 3:..... εγώ δε σκληρυνώ την καρδίαν Φαραώ
..
Θ,´ 12:.. εσκλήρυνε δε Κύριος την καρδίαν Φαραώ
..
Ι´, 1:...... εγώ γαρ εσκλήρυνα αυτού την καρδίαν
..
Ι´, 20:.... και εσκλήρυνε Κύριος την καρδίαν Φαραώ
..
Ι´, 27:.... εσκλήρυνε δε Κύριος την καρδίαν Φαραώ
..
ΙΑ,´ 10:. εσκλήρυνε δε Κύριος την καρδίαν Φαραώ ..
ΙΔ,´ 4:... εγώ δε σκληρυνώ την καρδίαν Φαραώ
Αν τώρα συνυπολογίσουμε ότι ανάμεσα στις παραπάνω ρητές δηλώσεις ανάληψης ευθύνης, υπάρχουν διάσπαρτες άλλες τόσες με ουδέτερη μεν διατύπωση (κατίσχυσεν / βεβάρηται / εβαρύνθη η καρδία αυτού), κατάδηλη όμως συνύφανση με τις πρώτες, γίνεται νομίζω σαφές ότι κάθε απόπειρα ανανοηματοδότησης των ξεκάθαρων αυτών εδαφίων ισοδυναμεί με σαφή ομολογία χρεωκοπίας! Οι απολογητές, βέβαια, που δεν είναι διατεθειμένοι να απεμπολήσουν έτσι αμαχητί το αγαπημένο τους δόγμα, δεν πτοούνται από τέτοιες... ασήμαντες λεπτομέρειες και προτιμούν να εκθέτουν εαυτούς στον δημόσιο γέλωτα παρά να ομολογήσουν ότι σε πλείστες περιπτώσεις η πολυύμνητη και τόσο βολική «ελευθερία της βούλησης» εν τέλει καταστρατηγείται και ποδοπατείται ακριβώς από εκείνον που υποτίθεται ότι μας την εμφύτευσε: από τον ίδιο τον Θεό! Έτσι, λοιπόν, το «εσκλήρυνε Κύριος την καρδίαν Φαραώ» το μεταφράζουν χωρίς φόβο… Θεού οι αθεόφοβοι, «παρεχώρησε ο Κύριος να σκληρυνθεί η καρδιά του Φαραώ»!! Κι αντί να χαμηλώνουν το βλέμμα από ντροπή για τη δόλια και αυθαίρετη αυτή διαστρέβλωση που διαπράττουν, βγαίνουν κι από πάνω κατηγορώντας εμάς που τους… κατηγορούμε! Φωνάζει δηλαδή ο κλέφτης, να φοβηθεί ο νοικοκύρης! Ιδού τι λένε:
Δηλαδή, σε απλά Ελληνικά: αν θες να μάθεις τι πραγματικά σημαίνει η απλή αυτή φράση που ακόμα κι ο τελευταίος αγράμματος τσοπάνης θα καταλάβαινε χωρίς να πρέπει να ρωτήσει κάποιον… φιλόλογο, σε καμία περίπτωση μη λάβεις υπ’ όψιν σου οτιδήποτε κι αν ακούσεις αν αυτό δεν συμφωνεί με την ερμηνεία που δίνουν εκείνοι που σε θεωρούν άξιο απόγονο του Αυνάν! Άλλα ξέχασα: άλλο γλώσσα, άλλο θεολογία, έτσι δεν είναι αγαπητοί απολογητές; Σ’ αυτό το φτηνό και ανέντιμο επιχείρημα δεν καταφεύγετε πάντοτε πανικόβλητοι όταν τα βρίσκετε σκούρα; Μόνο όταν σας βολεύει δεν είναι που μιλάτε για «αγράμματους, ημιμαθείς ειδωλολάτρες που δεν γνωρίζουν ούτε καν Αρχαία Ελληνικά»; Ευτυχώς, όμως, ο κόσμος έχει γνώση και κρίνει.
....
Πέρα απ’ όλα αυτά, όμως, υπάρχει και κάποιο άλλο στοιχείο στην όλη υπόθεση που… μυρίζει ύποπτα - τι λέω «μυρίζει»; Βρομάει πατόκορφα!
Πρώτον: Το όλο πάρε-δώσε ανάμεσα στον Μωυσή και στον Φαραώ θυμίζει… επικίνδυνα «τον αγώνα μεταξύ Ώρου και Σηθ ενώπιον τής επιτροπής των θεών. Ο Σηθ προκαλούσε τον Ωρο σε έναν αγώνα για να επιλύσουν τη διαμάχη τους γύρω από το ποιος θα ανέβαινε στον θρόνο και συμφωνούσε να αναγνωρίσει το αποτέλεσμα. Ο Ωρος, με μαγικά και με την επιτηδειότητά του, πάντα νικούσε τον Σηθ και μετά από κάθε ήττα ο Σηθ υπαναχωρούσε από την υπόσχεσή του να δεχτεί ότι ο νικητής θα έπαιρνε τον θρόνο.» (1)
..
Το χειρότερο όμως είναι άλλο, και συγκεκριμένα η ύπαρξη του περίφημου Παπύρου του Ιπούουερ. Τι είναι αυτός ο πάπυρος και γιατί είναι… χειρότερος; Α είναι απλό: Πρόκειται για ένα ξακουστό αιγυπτιακό λογοτεχνικό κείμενο το οποίο κατά «περίεργο» τρόπο αφηγείται γεγονότα που παρουσιάζουν αξιοσημείωτες ομοιότητες με τις Δέκα πληγές: αίμα στον ποταμό, φωτιές, καταστροφές στην χλωρίδα, σκότος, έντονη ανησυχία των ζώων, πλήθος νεκρών - χαμός δηλαδή! Μήπως όμως ακριβώς αυτές οι ομοιότητες εν τέλει αποδεικνύουν και την ιστορικότητα των βιβλικών αφηγήσεων; - Ούτε γι’ αστείο! Ο πάπυρος μπορεί μεν να ανάγεται στη 19η δυναστεία (1292 - 1190), σύμφωνα όμως με τη γνώμη των ειδικών επιστημόνων αποτελεί αντίγραφο αρχαιοτέρου πρωτοτύπου από την περίοδο μεταξύ 12ης δυναστείας και Δεύτερης Μεταβατικής Εποχής (1850 - 1600 π.Χ.), κατά πολλούς αιώνες προγενέστερου της Εξόδου δηλαδή (2).
..
Όσο για τον ίδιο τον Ιπούουερ, ιδού τι αναφέρει η Πάπυρος Λαρούς στο σχετικό λήμμα: «Αιγύπτιος αξιωματούχος του βασιλικού θησαυρού που έζησε στα τέλη του Αρχαίου Βασιλείου (γύρω στο 2200 π.Χ.). Στο έργο του “Θρήνοι του Ιπού-ουρ” (κείμενο γνωστό από πολλούς παπύρους) μνημονεύονται τα δεινά που προκάλεσε η Πρώτη Μεταβατική Εποχή. Οι εικόνες και το ποιητικό ύφος ξαναζωντανεύουν θαυμάσια το άγχος του ανθρώπου που ζει σε ταραγμένους χρόνους (οι πλούσιοι αποστερούνται των αγαθών τους και οι φτωχοί τα ιδιοποιούνται) όταν ο κίνδυνος ξένων διεισδύσεων είναι μεγάλος (3).»
..
Συνεπώς το πώς ακριβώς προέκυψαν οι περίφημες Δέκα Πληγές του Φαραώ, είναι νομίζω ηλίου φαεινότερο. Όσο για την άγνωστη «πρώτη αιτία» που ενδεχομένως κρύβεται πίσω από την ύπαρξη μας και που οι χριστιανοί αρέσκονται να πιστεύουν ως γνωστή, τελικά… αθωώνεται! Για τον Γιαχβέ όμως… - μμμμ... χλομό το βλέπω!
..
Ας πάρουμε, λοιπόν, τα πράγματα με τη σειρά υπενθυμίζοντας παράλληλα προς πάσαν κατεύθυνση ότι αυτό που γίνεται αντικείμενο κριτικής αυτή τη στιγμή.δεν.είναι η οποιαδήποτε άγνωστη «πρώτη αιτία» ήθελε υπάρχει, αλλά αποκλειστικά και μόνο το περιεχόμενο της συγκεκριμένης βιβλικής ιστορίας που μας απασχολεί. Όπως λοιπόν δεν έχουμε κανένα απολύτως πρόβλημα να σχολιάζουμε αρνητικά την αντικοινωνικότητα του… Ποπάυ ή τα πάθη των ολυμπίων θεών, έτσι ακριβώς δεν συνιστά καμία απολύτως αντίφαση το να ασκούμε κριτική -και μάλιστα σκληρή- για κάτι που στην πραγματικότητα.δεν. πιστεύουμε ότι όντως έγινε. Αυτό το διευκρινίζω για να προλάβω οποιονδήποτε φίλο σκεφτεί να αντιτάξει την τόσο διαδεδομένη, μα απίστευτα απλοϊκή απολογητική σοφιστεία ότι δήθεν είναι παράδοξο να κατηγορεί κανείς έναν -υποτίθεται- ανύπαρκτο θεό, αφού αν όντως είναι ανύπαρκτος ο θεός, τότε… προφανώς θα είναι ανύπαρκτες και οι πράξεις του!
..
Αναφερόμενοι, λοιπόν, στην τελευταία και φαρμακερή πληγή της ειδεχθούς, κατάπτυστης, ελεεινής και εγκληματικής εξόντωσης όλων των πρωτοτόκων ανθρώπων και ζώων, μας ρωτούν δήθεν με απορία οι φίλοι απολογητές:
Ας πάρουμε, λοιπόν, τα πράγματα με τη σειρά υπενθυμίζοντας παράλληλα προς πάσαν κατεύθυνση ότι αυτό που γίνεται αντικείμενο κριτικής αυτή τη στιγμή.δεν.είναι η οποιαδήποτε άγνωστη «πρώτη αιτία» ήθελε υπάρχει, αλλά αποκλειστικά και μόνο το περιεχόμενο της συγκεκριμένης βιβλικής ιστορίας που μας απασχολεί. Όπως λοιπόν δεν έχουμε κανένα απολύτως πρόβλημα να σχολιάζουμε αρνητικά την αντικοινωνικότητα του… Ποπάυ ή τα πάθη των ολυμπίων θεών, έτσι ακριβώς δεν συνιστά καμία απολύτως αντίφαση το να ασκούμε κριτική -και μάλιστα σκληρή- για κάτι που στην πραγματικότητα.δεν. πιστεύουμε ότι όντως έγινε. Αυτό το διευκρινίζω για να προλάβω οποιονδήποτε φίλο σκεφτεί να αντιτάξει την τόσο διαδεδομένη, μα απίστευτα απλοϊκή απολογητική σοφιστεία ότι δήθεν είναι παράδοξο να κατηγορεί κανείς έναν -υποτίθεται- ανύπαρκτο θεό, αφού αν όντως είναι ανύπαρκτος ο θεός, τότε… προφανώς θα είναι ανύπαρκτες και οι πράξεις του!
..
Αναφερόμενοι, λοιπόν, στην τελευταία και φαρμακερή πληγή της ειδεχθούς, κατάπτυστης, ελεεινής και εγκληματικής εξόντωσης όλων των πρωτοτόκων ανθρώπων και ζώων, μας ρωτούν δήθεν με απορία οι φίλοι απολογητές:
Μήπως ο Θεός ήθελε να κάνει κάτι τέτοιο; Δεν έφερε άλλες 9 πληγές ενωρίτερα στην Αίγυπτο, ΠΑΡΑΚΑΛΩΝΤΑΣ μάλιστα δια του Μωυσέως να αφήσει τον λαό του ο Φαραώ ελεύθερο; Οι προηγούμενες πληγές, ήταν πολύ μικρότερης έντασης, και η ένταση ανέβαινε, κάθε φορά που ο Φαραώ αρνείτο. Αν δεν ήταν ανάγκη να γίνει κάτι τέτοιο, ο Θεός δεν θα το έκανε. Μόνο μια τέτοια φοβερή πληγή θα ανάγκαζε τον Φαραώ να αφήσει τους σκλάβους του ελεύθερους. Όταν όλος ο Αιγυπτιακός λαός, ακόμα και ο ίδιος, θα είχαν να κλάψουν για κάτι. Και μάλιστα ο Θεός είχε πει, ότι η πληγή μπορούσε να αποφευχθεί, αν ο Φαραώ υποχωρούσε, και ελευθέρωνε το λαό που είχε καταδουλώσει.Να απαντήσουμε λοιπόν πως.όχι, αγαπητοί μου φίλοι ۠ η πληγή.δεν.μπορούσε να αποφευχθεί! Με τίποτα! Και λέω δεν μπορούσε να αποφευχθεί, απλούστατα επειδή η υπόθεση «αν ο Φαραώ υποχωρούσε» δεδομένης της εκ των προτέρων γνώσης του Θεού στερείται περιεχομένου. Είναι απλώς μια φράση που δημιουργεί εντυπώσεις, αλλά στην πραγματικότητα δεν σημαίνει απολύτως τίποτα. Διότι ο Θεός το είχε πει ευθύς εξ αρχής στον Μωυσή: ο Φαραώ ΔΕΝ θα τους άφηνε να φύγουν αμέσως! Και δεν θα τους άφηνε όχι επειδή έτσι θα γούσταρε, αλλά επειδή ο ίδιος ο Θεός θα επενέβαινε δικτατορικά στην ελεύθερη βούληση του Αιγυπτίου σκληραίνοντας του συνεχώς την καρδιά και οδηγώντας τον σαν άβουλη μαριονέτα από τη μία παλιμβουλία στην άλλη! Και αυτό δεν το λέω βέβαια εγώ, αλλά Εκείνος!Αυτολεξεί! Ρητά και πέραν πάσης αμφισβήτησης. Και να το ’λεγε μια φορά μονάχα -έτσι ξώφαλτσα, που λέμε- να πεις, ας πάει στα κομμάτια… Όμως δεν το λέει μία, το λέει 8 (οχτώ!), προφανώς για να το… εμπεδώσουμε. Μάλιστα, αγαπητοί μου φίλοι: σε οχτώ ολόκληρες περιπτώσεις ο Γιαχβέ παρουσιάζεται από τους ίδιους τους βιβλικούς συγγραφείς πέραν πάσης αμφιβολίας ως ο αποκλειστικός και απόλυτος υποκινητής της ξεροκεφαλιάς του Φαραώ! Να, ορίστε τα εδάφια για να βεβαιωθείτε και οι ίδιοι:
..
..
Δ´, 21: ..εγώ δε σκληρυνώ την καρδίαν αυτού
..
Ζ´, 3:..... εγώ δε σκληρυνώ την καρδίαν Φαραώ
..
Θ,´ 12:.. εσκλήρυνε δε Κύριος την καρδίαν Φαραώ
..
Ι´, 1:...... εγώ γαρ εσκλήρυνα αυτού την καρδίαν
..
Ι´, 20:.... και εσκλήρυνε Κύριος την καρδίαν Φαραώ
..
Ι´, 27:.... εσκλήρυνε δε Κύριος την καρδίαν Φαραώ
..
ΙΑ,´ 10:. εσκλήρυνε δε Κύριος την καρδίαν Φαραώ ..
ΙΔ,´ 4:... εγώ δε σκληρυνώ την καρδίαν Φαραώ
Αν τώρα συνυπολογίσουμε ότι ανάμεσα στις παραπάνω ρητές δηλώσεις ανάληψης ευθύνης, υπάρχουν διάσπαρτες άλλες τόσες με ουδέτερη μεν διατύπωση (κατίσχυσεν / βεβάρηται / εβαρύνθη η καρδία αυτού), κατάδηλη όμως συνύφανση με τις πρώτες, γίνεται νομίζω σαφές ότι κάθε απόπειρα ανανοηματοδότησης των ξεκάθαρων αυτών εδαφίων ισοδυναμεί με σαφή ομολογία χρεωκοπίας! Οι απολογητές, βέβαια, που δεν είναι διατεθειμένοι να απεμπολήσουν έτσι αμαχητί το αγαπημένο τους δόγμα, δεν πτοούνται από τέτοιες... ασήμαντες λεπτομέρειες και προτιμούν να εκθέτουν εαυτούς στον δημόσιο γέλωτα παρά να ομολογήσουν ότι σε πλείστες περιπτώσεις η πολυύμνητη και τόσο βολική «ελευθερία της βούλησης» εν τέλει καταστρατηγείται και ποδοπατείται ακριβώς από εκείνον που υποτίθεται ότι μας την εμφύτευσε: από τον ίδιο τον Θεό! Έτσι, λοιπόν, το «εσκλήρυνε Κύριος την καρδίαν Φαραώ» το μεταφράζουν χωρίς φόβο… Θεού οι αθεόφοβοι, «παρεχώρησε ο Κύριος να σκληρυνθεί η καρδιά του Φαραώ»!! Κι αντί να χαμηλώνουν το βλέμμα από ντροπή για τη δόλια και αυθαίρετη αυτή διαστρέβλωση που διαπράττουν, βγαίνουν κι από πάνω κατηγορώντας εμάς που τους… κατηγορούμε! Φωνάζει δηλαδή ο κλέφτης, να φοβηθεί ο νοικοκύρης! Ιδού τι λένε:
Ο Θεός ενεργεί προς κάθε πλάσμα Του, με τον τρόπο που πρέπει. Αν η καρδιά τού πλάσματός Του είναι καλής "πάστας", ανταποκρίνεται θετικά. Αν όχι, ανταποκρίνεται αρνητικά. Αν η καρδιά τού Φαραώ ήταν καλή, θα ανταποκρινόταν θετικά από την πρώτη στιγμή. Όμως ήταν κακή, και ανταποκρίθηκε με κακία στην εντολή τού Θεού.........
Παρατήρηση πρώτη: ΔΕΝ ήθελε ο Θεός να ανταποκριθεί ο Φαραώ από την πρώτη στιγμή θετικά! Κεφάλαιο Δ´, εδάφιο 21 - μην τα ξαναλέμε τώρα και γινόμαστε κουραστικοί... Ο Γιαχβέ γούσταρε τσαμπουκά και δόξα. Κεφάλαιο ΙΔ´, εδάφιο 4. Αυτά τα… περί βαθμιαίας κλιμάκωσης των πληγών όσο ο Φαραώ έλεγε όχι, με συγχωρείτε πολύ, αλλά θα τα χαρακτηρίσω κουραφέξαλα! Το λέω έτσι ορθά-κοφτά, γιατί η υπομονή έχει και τα όρια της! Πάμε τώρα παρακάτω:
Το να λέμε ότι «ο Θεός σκλήρυνε την καρδιά τού Φαραώ», είναι σαν να λέμε ότι «ο ήλιος σκλήρυνε τη λάσπη». Αντιθέτως όμως, ο ίδιος ήλιος, δεν σκληραίνει, αλλά ΜΑΛΑΚΩΝΕΙ ΤΟ ΚΕΡΙ. Δεν είναι λοιπόν ο ήλιος υπεύθυνος για το πώς θα αντιδράσει το κάθε υλικό που εκτίθεται σε αυτόν, αλλά Η ΙΔΙΑ Η ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΥΛΙΚΟΥ...Ο Θεός λοιπόν, με τις ενέργειές Του, αντί να μαλακώσει, σκλήρυνε την κακή καρδιά τού Φαραώ, που αν ήταν καλή, όφειλε να υποταχθεί στο θέλημά Του. Και ο Θεός ΤΟΥ ΕΠΕΤΡΕΨΕ ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ ΝΑ ΑΝΤΙΔΡΑΕΙ ΕΤΣΙ, ώστε με τις πληγές αυτές, να γίνει φανερό ότι μόνο ο Γιαχβέ είναι ο αληθινός Θεός […].
..
Θα τ’ ομολογήσω: όταν διάβασα για πρώτη φορά τον παραλληλισμό αυτόν, αρχικά ταρακουνήθηκα - τι λέω «ταρακουνήθηκα»; Εντυπωσιάστηκα! Λίγο ήθελε και θα μου διέφευγε η… σοφιστεία! Ο ήλιος, βλέπετε, αγαπητοί μου φίλοι, μπορεί πράγματι να μην ευθύνεται επ’ ουδενί για τη διαφορετική αντίδραση της λάσπης και του κεριού στη θερμότητά του, σε αντίθεση όμως με τον Γιαχβέ δεν είναι ούτε νοήμων προγιγνώσκουσα οντότητα που επιδρά σε έλλογα όντα με ψυχισμό και συνείδηση, κυρίως δε.ΔΕΝ.έχει την κακιά συνήθεια να επεμβαίνει όποτε του… καπνίσει στην ποιότητα των υλικών στα οποία πρόκειται να επενεργήσει! Δεν είναι λοιπόν το ίδιο - όσο όμορφος κι αν ακούγεται ο παραλληλισμός. Ο ήλιος είναι απλά εκεί και καίει. Ό,τι βρεθεί τώρα στο πεδίο του, αντιδρά ανάλογα. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν αλλοιώνει εκ των προτέρων την ποιότητα του υλικού με σκοπό αυτό να αντιδράσει στη συνέχεια με κάποιον συγκεκριμένο τρόπο. Και δεν την αλλοιώνει επειδή ούτε μπορεί, ούτε θέλει, ούτε πρέπει, ούτε τίποτα! Ο Γιαχβέ όμως δεν ήταν απλά εκεί και ακτινοβολούσε την ενέργειά του, αλλά γνώριζε εκ των προτέρων, σκόπευε, ήθελε, καθοδηγούσε, επενέβαινε, επηρέαζε - κοντολογής δεν άφηνε τον Φαραώ ούτε στιγμή ν’… αγιάσει! Συνεπώς καλά και άγια όλα αυτά περί ήλιου, λάσπης και κεριών, αλλά μόνο για εσωτερική κατανάλωση!
..
Εκτός αυτού: ισχυρίζεστε τώρα όντως στα σοβαρά ότι ο Φαραώ έβλεπε όλες αυτές τις φοβερές θεομηνίες να ενσκήπτουν και να λήγουν έτσι απλά -με μια μόνο προσευχή τού Μωυσή-, και εξακολουθούσε παρ’ όλα αυτά να μην πείθεται ότι εδώ πράγματι είχε να κάνει με μια υπερφυσική, εξώκοσμη δύναμη; Ε νομίζω χρειάζεται κάτι παραπάνω από απλή πίστη για να χάψει κανείς κάτι τέτοιο! Για όσους πάντως επιθυμούν πραγματικά να μάθουν την αληθινή σημασία τής φράσης «εσκλήρυνε Κύριος την καρδίαν Φαραώ», οι οδηγίες των απολογητών είναι σαφείς:
..
Εκτός αυτού: ισχυρίζεστε τώρα όντως στα σοβαρά ότι ο Φαραώ έβλεπε όλες αυτές τις φοβερές θεομηνίες να ενσκήπτουν και να λήγουν έτσι απλά -με μια μόνο προσευχή τού Μωυσή-, και εξακολουθούσε παρ’ όλα αυτά να μην πείθεται ότι εδώ πράγματι είχε να κάνει με μια υπερφυσική, εξώκοσμη δύναμη; Ε νομίζω χρειάζεται κάτι παραπάνω από απλή πίστη για να χάψει κανείς κάτι τέτοιο! Για όσους πάντως επιθυμούν πραγματικά να μάθουν την αληθινή σημασία τής φράσης «εσκλήρυνε Κύριος την καρδίαν Φαραώ», οι οδηγίες των απολογητών είναι σαφείς:
Η Παλαιά Διαθήκη ΕΡΜΗΝΕΥΕΤΑΙ ΔΙΑ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ, εντός τής παραδόσεως τής Εκκλησίας, και όχι αυθαίρετα και κακόπιστα. Αν λοιπόν θέλεις να δεις τι σημαίνει το ότι «ο Γιαχβέ σκλήρυνε την καρδιά τού Φαραώ», δεν θα ρωτήσεις ούτε τους παγανιστές που δεν κατανοούν τα γραμμένα, ούτε τους απίστους που επίσης δεν έχουν «τον νουν του Θεού», ούτε τους Εβραίους (…). Θα ρωτήσεις τους Χριστιανούς, που ερμηνεύουν την Παλαιά Διαθήκη στο φως τής ΚΑΙΝΗΣ, ΚΑΙ ΠΟΥ Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΓΙΑΧΒΕ ΤΟΥΣ ΕΔΩΣΕ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΟ ΑΓΙΟ ΔΙΑ ΤΟΥ ΒΑΠΤΙΣΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΝΟΟΥΝ ΤΙΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΑΥΤΕΣ...
Δηλαδή, σε απλά Ελληνικά: αν θες να μάθεις τι πραγματικά σημαίνει η απλή αυτή φράση που ακόμα κι ο τελευταίος αγράμματος τσοπάνης θα καταλάβαινε χωρίς να πρέπει να ρωτήσει κάποιον… φιλόλογο, σε καμία περίπτωση μη λάβεις υπ’ όψιν σου οτιδήποτε κι αν ακούσεις αν αυτό δεν συμφωνεί με την ερμηνεία που δίνουν εκείνοι που σε θεωρούν άξιο απόγονο του Αυνάν! Άλλα ξέχασα: άλλο γλώσσα, άλλο θεολογία, έτσι δεν είναι αγαπητοί απολογητές; Σ’ αυτό το φτηνό και ανέντιμο επιχείρημα δεν καταφεύγετε πάντοτε πανικόβλητοι όταν τα βρίσκετε σκούρα; Μόνο όταν σας βολεύει δεν είναι που μιλάτε για «αγράμματους, ημιμαθείς ειδωλολάτρες που δεν γνωρίζουν ούτε καν Αρχαία Ελληνικά»; Ευτυχώς, όμως, ο κόσμος έχει γνώση και κρίνει.
....
Πέρα απ’ όλα αυτά, όμως, υπάρχει και κάποιο άλλο στοιχείο στην όλη υπόθεση που… μυρίζει ύποπτα - τι λέω «μυρίζει»; Βρομάει πατόκορφα!
Πρώτον: Το όλο πάρε-δώσε ανάμεσα στον Μωυσή και στον Φαραώ θυμίζει… επικίνδυνα «τον αγώνα μεταξύ Ώρου και Σηθ ενώπιον τής επιτροπής των θεών. Ο Σηθ προκαλούσε τον Ωρο σε έναν αγώνα για να επιλύσουν τη διαμάχη τους γύρω από το ποιος θα ανέβαινε στον θρόνο και συμφωνούσε να αναγνωρίσει το αποτέλεσμα. Ο Ωρος, με μαγικά και με την επιτηδειότητά του, πάντα νικούσε τον Σηθ και μετά από κάθε ήττα ο Σηθ υπαναχωρούσε από την υπόσχεσή του να δεχτεί ότι ο νικητής θα έπαιρνε τον θρόνο.» (1)
..
Το χειρότερο όμως είναι άλλο, και συγκεκριμένα η ύπαρξη του περίφημου Παπύρου του Ιπούουερ. Τι είναι αυτός ο πάπυρος και γιατί είναι… χειρότερος; Α είναι απλό: Πρόκειται για ένα ξακουστό αιγυπτιακό λογοτεχνικό κείμενο το οποίο κατά «περίεργο» τρόπο αφηγείται γεγονότα που παρουσιάζουν αξιοσημείωτες ομοιότητες με τις Δέκα πληγές: αίμα στον ποταμό, φωτιές, καταστροφές στην χλωρίδα, σκότος, έντονη ανησυχία των ζώων, πλήθος νεκρών - χαμός δηλαδή! Μήπως όμως ακριβώς αυτές οι ομοιότητες εν τέλει αποδεικνύουν και την ιστορικότητα των βιβλικών αφηγήσεων; - Ούτε γι’ αστείο! Ο πάπυρος μπορεί μεν να ανάγεται στη 19η δυναστεία (1292 - 1190), σύμφωνα όμως με τη γνώμη των ειδικών επιστημόνων αποτελεί αντίγραφο αρχαιοτέρου πρωτοτύπου από την περίοδο μεταξύ 12ης δυναστείας και Δεύτερης Μεταβατικής Εποχής (1850 - 1600 π.Χ.), κατά πολλούς αιώνες προγενέστερου της Εξόδου δηλαδή (2).
..
Όσο για τον ίδιο τον Ιπούουερ, ιδού τι αναφέρει η Πάπυρος Λαρούς στο σχετικό λήμμα: «Αιγύπτιος αξιωματούχος του βασιλικού θησαυρού που έζησε στα τέλη του Αρχαίου Βασιλείου (γύρω στο 2200 π.Χ.). Στο έργο του “Θρήνοι του Ιπού-ουρ” (κείμενο γνωστό από πολλούς παπύρους) μνημονεύονται τα δεινά που προκάλεσε η Πρώτη Μεταβατική Εποχή. Οι εικόνες και το ποιητικό ύφος ξαναζωντανεύουν θαυμάσια το άγχος του ανθρώπου που ζει σε ταραγμένους χρόνους (οι πλούσιοι αποστερούνται των αγαθών τους και οι φτωχοί τα ιδιοποιούνται) όταν ο κίνδυνος ξένων διεισδύσεων είναι μεγάλος (3).»
..
Συνεπώς το πώς ακριβώς προέκυψαν οι περίφημες Δέκα Πληγές του Φαραώ, είναι νομίζω ηλίου φαεινότερο. Όσο για την άγνωστη «πρώτη αιτία» που ενδεχομένως κρύβεται πίσω από την ύπαρξη μας και που οι χριστιανοί αρέσκονται να πιστεύουν ως γνωστή, τελικά… αθωώνεται! Για τον Γιαχβέ όμως… - μμμμ... χλομό το βλέπω!
Π Α Ρ Α Π Ο Μ Π Ε Σ
..
[1] Gary Greenberg, 101 μύθοι τής Βίβλου, σ. 341, εκδ. Ενάλιος
..
[2] Ομ., σελ. 341 - 343
..
[3] Πάπυρος Larousse Britannica, τόμος 25, σ. 369, λήμμα: Ιπού-ουρ
..
[1] Gary Greenberg, 101 μύθοι τής Βίβλου, σ. 341, εκδ. Ενάλιος
..
[2] Ομ., σελ. 341 - 343
..
[3] Πάπυρος Larousse Britannica, τόμος 25, σ. 369, λήμμα: Ιπού-ουρ
..
..
..
3 σχόλια:
Πέρα από τα άλματα πρωταθλητισμού που κάνεις, ...πηδώντας...επάνω από την φαινομενολογία της θρησκείας με την Πάπυρος-Λαρούς-Μπριτάνικα ανά χείρας...
...βρε ταλαίπωρε δεν κατάλαβες ότι, αυτό που σου γράφουν στον αντίλογο είναι ότι για τις ΔΙΚΕΣ ΣΟΥ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ δεν είναι δυνατόν να απολογείται η κάθε θρησκευτική ομάδα!!!!!
Είσαι ντιπ για ντιπ;
Συμφωνώ απόλυτα στο κομμάτι:
"Η Παλαιά Διαθήκη ΕΡΜΗΝΕΥΕΤΑΙ ΔΙΑ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ, εντός τής παραδόσεως τής Εκκλησίας"
Δηλ. δεν θα πάω εγώ που είμαι Ορθόδοξος, στους Μάρτυρες του Ιεχωβά και θα ερμηνεύσω την ΚΔ όπως λένε οι Ορθόδοξοι για να τους παραθέσω αντίλογο!!! Θα μου πούνε "ρε μεγάλε" εμείς έτσι την κατανοούμε με βάση αυτά και αυτά Εσένα τι σε κόφτει;
Θα πρέπει να μελετήσω τι λένε αυτοί ως επίσημη διδασκαλία και αν είναι δυνατόν να συζητήσω επάνω σε αυτό που λένε εκείνοι βασισμένος στα δικά τους επιχειρήματα.
Εσυ είδες τι απάντησες;
"Δηλαδή, σε απλά Ελληνικά: Αν θες να μάθεις τι πραγματικά σημαίνει η απλή αυτή φράση που ακόμα κι ο τελευταίος αγράμματος τσοπάνης θα καταλάβαινε χωρίς να πρέπει να ρωτήσει κάποιον ...φιλόλογο...Σ’ αυτό το φτηνό και ανέντιμο επιχείρημα δεν καταφεύγετε πάντοτε πανικόβλητοι όταν τα βρίσκετε σκούρα;
Μιλάμε για πλήρη αφασία. Αυτό σου είπανε; Να πας να ρωτήσεις φιλόλογο;
Αυτό που είπαν είναι πως αν κάποιος διαβάζοντας την ΠΔ ή την ΚΔ την ερμήνευσε ως κατάληλη για να πλαισιώσει μία ομάδα σατανιστών που σφάζουν βρέφη σε κοκτέιλ, δεν θα απολογηθεί η Ορθόδοξη Εκκλησία γι αυτό!
Έχεις γράψει ματαιοπονόντας ένα σωρό ανούσιες παρατηρήσεις που στην ουσία αποτελούν τις δικές σου ερμηνείες στην ΠΔ.
Ε, κι ο άλλος θα σου πει, "αν θες να φτιάξεις δική σου θρησκεία και γραμμή ερμηνείας, εμένα τι μου το λες; Πάρε τον Τσακαλία και τον Καλόπουλο και βρείτε τα."
Θυμάμαι καλή ώρα, αυτό το εδάφιο με τον Λωτ και τις κόρες του. Το τι μακακία έχει πει ο καθείς σε αυτόν τον κόσμο! Άνθρωπέ μου, εσύ στο εδάφιο αυτό βλέπεις τσόντα αιμομιξίας; Άντε φτιάξε εκκλησία και δίδαξέ το (να, τις προάλες είχα δει ένα ντοκιμαντέρ με μια βιβλική αιμομικτική αίρεση. Εκε΄να δεις ερμηνείες της ΠΔ). Αν όμως το παραθέτεις σε κόντρα με την Ρωμαιοκαθολική, την Ορθόδοξη, την Αγγλικανική και όποια άλλη εκκλησία, άντε μάθε πως το ερμηνεύουν και μετά κάνε συζήτηση!
ΥΓ
"Ευτυχώς όμως ο κόσμος έχει γνώση και κρίνει."
Ελπίζω...
Φίλε, διάβασε σε παρακαλώ αυτό το μήνυμα προσεχτικά
τώρα που είμαι κάπως πιο ήρεμος: Εντός ολίγου δημοσιεύω
τις απαντήσεις μου στο πρώτο σου λιβελλογράφημα. Αν
μου αφήσεις τον απαραίτητο χρόνο, θα τοποθετηθώ
και επί των υπολοίπων.
Ωστόσο: επειδή - ΑΝ το συνειδητοποιείς - εδώ και 2-3
μέρες εισβάλλεις νυχθημερόν στο σπίτι μου αγνοώντας
τους στοιχειώδεις κανόνες συμπεριφοράς, και επειδή
έχω την αίσθηση ότι το κακόγουστο αστείο παρατράβηξε,
θα σου βγάλω - εντελώς χαριστικά - μόνο κίτρινη κάρτα.
Εάν από τη δημοσίευση τής ύστατης ετούτης προειδοποίησης
και μετά, ξαναγράψεις οτιδήποτε υβριστικό ή μειωτικό
προς το άτομό μου ή ξαναχρησιμοποιήσεις το ειρωνικό
ψευδώνυμο που επέλεξες, το σχόλιο αυτομάτως θα
διαγράφεται. Κι αν θες κατηγόρησε με μετά για λογοκρισία
και προσπάθεια φίμωσης. Είπα και ελάλησα και αμαρτίαν
ουκ έχω.
Υ. Γ. Όπως είπα, η πρώτη μου απάντηση είναι έτοιμη να
φύγει, κι όπως καταλαβαίνεις, δεν θα είναι και πολύ ηπιότερη
απ’ αυτά που μου ’χεις γράψει μέχρι τώρα. Ο γέγραφα γαρ,
γέγραφα. Για τα υπόλοιπα σχόλια σου τώρα που έχεις
ήδη στείλει ΠΡΙΝ από τη σύσταση ετούτη, επιφυλάσσομαι.
Θα προσπαθήσω να παραμείνω ψύχραιμος, αλλά δεν
εγγυώμαι τίποτα. Το θέμα είναι από δω και μπρος πώς
θα συμπεριφερθείς εσύ. Εσένα σ’ ενδιαφέρει να γίνει γνωστός
ο αντίλογός σου και να με ξεφτιλίσεις, έτσι δεν είναι;
Ε μη στερήσεις λοιπόν από τον εαυτό σου την ευκαιρία
αυτή. Συμπεριφέρσου κόσμια.
1η ΕΝΣΤΑΣΗ:
« Πέρα από τα άλματα πρωταθλητισμού που κάνεις, ... πηδώντας ... επάνω
από την φαινομενολογία της θρησκείας με την Πάπυρος-Λαρούς-Μπριτάνικα
ανά χείρας ... »
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Μη σε πιάνει κωλοσφίξη: Αν είναι να καταδειχθεί το ανυπόστατο τής μίας ή της
άλλης βιβλικής «ιστορίας», θα παραθέτω ακόμα και στοιχεία που προέρχονται
από τη … «Σούπερ Κατερίνα»! Δεν θα σου κάνω τη χάρη να πέσω στην
παγίδα τής «βιβλιογραφίας» στην οποία από την πρώτη κιόλας στιγμή
προσπαθείς απεγνωσμένα να με οδηγήσεις. Αν ένα στοιχείο είναι έγκυρο,
θα παίρνω τη ντουντούκα και θα το φωνάζω όσο πιο δυνατά μπορώ ώστε
να το μάθουν όσο το δυνατόν περισσότεροι! Γι’ αυτό άδικα προσπαθείς.
Στο είπα από την αρχή: άλλαξε τροπάριο! Χώρια βέβαια που το να αμφισβητείς
την εγκυρότητα τής συγκεκριμένης εγκυκλοπαίδειας και των απολύτως
υπαρκτών, επιστημονικά τεκμηριωμένων στοιχείων γύρω από τον Πάπυρο
(γκούχου γκούχου - συγγνώμη, στραβοκατάπια) τού Ιπούουερ, είναι το
λιγότερο … αστείο! Καταλαβαίνω τη τσατίλα σου για τον κόπανο εκείνο που
… τόλμησε να ανακαλύψει τα εν λόγω αιγυπτιακά κείμενα, αλλά - τι να
κάνουμε; - τώρα είναι πλέον αργά … Το ποιος λοιπόν αναφέρει τα στοιχεία
αυτά είναι εντελώς άσχετο. Μπορεί να τα αναφέρει από επιστημονικό περιοδικό
μέχρι και η … «Μικρή Λουλού»!
2η ΕΝΣΤΑΣΗ:
«Είσαι ντιπ για ντιπ;
Δηλ. δεν θα πάω εγώ που είμαι Ορθόδοξος, στους Μάρτυρες του Ιεχωβά και
θα ερμηνεύσω την ΚΔ όπως λένε οι Ορθόδοξοι για να τους παραθέσω αντίλογο!!!
Θα μου πούνε "ρε μεγάλε" εμείς έτσι την κατανοούμε με βάση αυτά και αυτά
Εσένα τι σε κόφτει;
Θα πρέπει να μελετήσω τι λένε αυτοί ως επίσημη διδασκαλία και αν είναι
δυνατόν να συζητήσω επάνω σε αυτό που λένε εκείνοι βασισμένος στα δικά τους
επιχειρήματα.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Τι διαφορετικό έκανα εγώ; Αυτό ακριβώς έκανα! Μελέτησα την ερμηνεία των
Ορθοδόξων και ξεκίνησα συζήτηση βασισμένος ακριβώς εκεί: στα δικά τους
επιχειρήματα. Τοποθετήθηκα δε με απόλυτη σαφήνεια παραθέτοντας βιβλικά
εδάφια, σχολιάζοντας απολογητικές ερμηνείες και διατυπώνοντας εν κατακλείδι
έναν απολύτως συγκεκριμένο αντίλογο (ο οποίος ωστόσο μέχρι στιγμής επί της
ουσίας παραμένει αναπάντητος). Τι άλλο θα έπρεπε να έκανα δηλαδή; Μήπως
να δεχόμουν ασυζητητί την ορθόδοξη άποψη; Όχι, αν είναι να το ξέρω. Αν αυτό
θεωρείς εσύ «συζήτηση», να το ξέρουμε για να δούμε αν μπορούμε να
συντονιστούμε ανάλογα. Μέχρι στιγμής πάντως - το επαναλαμβάνω - δεν
υπέπεσε στην αντίληψή μου κανένα συγκεκριμένο αντεπιχείρημα παρά μόνο
η προσπάθεια υποβάθμισης των - απολύτως τεκμηριωμένων - πηγών μου
και ο γενικόλογος ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΣ ότι η ορθόδοξη ερμηνεία είναι η σωστή
(γιατί έτσι είναι …)!
3η ΕΝΣΤΑΣΗ:
«Εσυ είδες τι απάντησες;
"Δηλαδή, σε απλά Ελληνικά: Αν θες να μάθεις τι πραγματικά σημαίνει η απλή
αυτή φράση που ακόμα κι ο τελευταίος αγράμματος τσοπάνης θα καταλάβαινε
χωρίς να πρέπει να ρωτήσει κάποιον ... φιλόλογο ... Σ’ αυτό το φτηνό και ανέντιμο
επιχείρημα δεν καταφεύγετε πάντοτε πανικόβλητοι όταν τα βρίσκετε σκούρα;”
Μιλάμε για πλήρη αφασία. Αυτό σου είπανε; Να πας να ρωτήσεις φιλόλογο;»
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Δεν καταλαβαίνω. Βεβαίως και ΔΕΝ μου είπανε να πάω να ρωτήσω φιλόλογο!
Όχι στη συγκεκριμένη περίπτωση τουλάχιστον. Αλλού όμως ΝΑΙ, αυτό ακριβώς
προτρέπουν τους «αγράμματους, ημιμαθείς ειδωλολάτρες που δεν γνωρίζουν
ούτε καν Αρχαία Ελληνικά»: να πάνε να ρωτήσουν κανέναν φιλόλογο ή ν’
ανοίξουν κανένα λεξικό! Έχω αναφερθεί και αλλού στην ανακόλουθη, εντελώς
ασυνεπή αυτή συμπεριφορά των απολογητών και πέραν του «επιχειρήματος»
ότι «έτσι είναι», δεν βλέπω τι θα μπορούσε να με πείσει ότι η ένσταση μου
είναι αβάσιμη:
Απόσπασμα από την ανάρτηση «Όλα συγχωρούνται; - Μμμ, δε νομίζω.»:
«Φ: Η Αγία Γραφή δεν είναι Ελληνικά. Η θεολογία γράφει τα Ελληνικά, όχι τα
Ελληνικά τη θεολογία. Για να μπεις στην κατανόηση της θεολογίας, πρέπει
να προσεύχεσαι. Με τη γραμματική θα πλανηθείς.
K: Ναι, καλά τώρα … Το επιχείρημα το γνωρίζω πολύ καλά! Μόνο που απ’ ότι
φαίνεται το θυμάστε όποτε σας συμφέρει! Έχω διαβάσει αρκετές απολογίες
με χαρακτηρισμούς του τύπου “αγράμματοι, αμόρφωτοι, ημιμαθείς που δεν
ξέρουν ούτε Αρχαία Ελληνικά” (1), για να έχω υπομονή με το συγκεκριμένο
“επιχείρημα”! Το ’χουμε μάθει πια το παραμύθι, και δεν έχει πλάκα: Όπου δεν
υπάρχει πρόβλημα, οι φτωχές και πεπερασμένες ανθρώπινες λέξεις διατηρούν
τη σε εμάς οικεία σημασία τους και ο θείος λόγος συμπίπτει απόλυτα με τον
φθαρτό δικό μας. Μόλις όμως εμφανιστεί κάποια σκιά στον ορίζοντα, τσουπ,
αρχίζουν αμέσως τα … μεταφυσικά! Με μιας οι έννοιες μπερδεύονται και
η λογική μας κρίνεται ανεπαρκής: το άσπρο δεν σημαίνει πια άσπρο, αλλά
ούτε και μαύρο! Μπορεί όμως να σημαίνει και τα δύο - ή και όλα τα χρώματα
μαζί, ή ακόμα και ΤΙΠΟΤΑ!! - Μυστήριο σου λέει! - Μα όντως!!»
(1) Eνδεικτικά στις σελίδες:
http://www.oodegr.com/neopaganismos/ag.grafi/kopria1.htm
http://www.oodegr.com/neopaganismos/ag.grafi/xairetismos1.htm
http://www.oodegr.com/oode/grafi/kd/ioyda_than1.htm
ΥΓ Eλπίζεις πως ο κόσμος έχει γνώση και κρίνει. Ε λοιπόν, το ίδιο ακριβώς
ελπίζω κι εγώ.
Δημοσίευση σχολίου