.................
Έτσι λοιπόν όπως και για τόσες άλλες περιπτώσεις, άρχισα να το ψάχνω περισσότερο. Στην πορεία συνάντησα διάφορες ερμηνείες: από την παραδοσιακή θεολογική περί «ιστορικού γεγονότος» μέχρι και την άποψη περί μετατροπής ενός… πικνίκ σε θαυματουργική σίτιση χιλιάδων! Για ν’ αποκτήσουμε, όμως, μια σφαιρικότερη αντίληψη του θέματος, ας δούμε τώρα εν τάχει μερικές από τις θεωρίες αυτές:
Ένα ή δύο περιστατικά;
Καταρχάς, οι διαφορετικές αριθμητικές αναφορές περί των σιτισθέντων (5.000 έναντι 4.000), είναι απόλυτα σαφές ότι δεν συνιστούν αντίφαση, αφού τόσο το Κατά Ματθαίον όσο και το Κατά Μάρκον κάνουν λόγο για δύο διαφορετικά θαύματα. Τώρα, βέβαια, το πόσο διαφορετικά ήταν τα θαύματα αυτά, σηκώνει πολλή συζήτηση, αφού με εξαίρεση τις αριθμητικές αναφορές, η όλη δομή των αφηγήσεων -από το θέμα μέχρι και τις φραστικές διατυπώσεις- παρουσιάζει ομοιότητες που κυριολεκτικά… δεν σ’ αφήσουν ν’ αγιάσεις! Έτσι μία από τις απόψεις που έχουν διατυπωθεί είναι πράγματι ότι η αρχική εκδοχή της ιστορίας απλώς αναπαράχθηκε δημιουργώντας από το πουθενά ένα δεύτερο «θαύμα» (1). Εδώ, ωστόσο, υπάρχει ένα πρόβλημα που όπως και να το κάνουμε, δεν μπορεί να αγνοηθεί: το ότι επρόκειτο για δύο διαφορετικά περιστατικά εμφανίζεται να το επιβεβαιώνει κι ο ίδιος ο Ιησούς, και μάλιστα όχι με μια σύντομη, απλή αναφορά, αλλά μέσα από μιαν αρκετά εκτενή στιχομυθία με τους μαθητές του μερικές ώρες μόνο μετά το δεύτερο περιστατικό. (2)
Κρυφά μηνύματα
Η προαναφερθείσα στιχομυθία του Ιησού με τούς μαθητές οδήγησε πολλούς μελετητές στο συμπέρασμα ότι οι αριθμητικές αναφορές αμφοτέρων των αφηγήσεων μόνο τυχαίες δεν είναι, αλλά καταφανώς κρύβουν κάποια κρυφά μηνύματα που δεν μπορούσε ν’ αντιληφθεί ο καθένας. Θυμηθείτε το επίμαχο απόσπασμα:
Το τι ακριβώς θα έπρεπε, τώρα, να είχαν καταλάβει οι μαθητές, ο Ιησούς δυστυχώς ποτέ δεν το διευκρίνισε. Στην εκδοχή του Κατά Ματθαίον, ωστόσο, έχουμε τουλάχιστον τη ρητή δήλωσή του ότι δεν αναφερόταν στη ζύμη των Φαρισαίων και των Σαδδουκαίων, ενώ και οι μαθητές εδώ δεν εμφανίζονται το ίδιο αργόστροφοι όσο στο Κατά Μάρκον, αφού εν τέλει καταλαβαίνουν πως ο Διδάσκαλός τους στην πραγματικότητα εννοούσε τη διαφορά ανάμεσα στο υλικό προζύμι και «το κακό πνευματικό προζύμι των Φαρισαίων, που είναι η κακία των και η υποκρισία των». (4)
Το ερώτημα, ωστόσο, που ανακύπτει εδώ είναι το εξής: Τι σχέση έχουν όλα αυτά τα νούμερα, και δη ο αριθμός των γεμάτων καλαθιών στον οποίο στρέφει ρητορικά την προσοχή ο Ιησούς, με την υποκρισία των Φαρισαίων;
Αλληγορικές αναφορές
Για το τι θα μπορούσαν να συμβολίζουν όλοι αυτοί οι αριθμοί που εμφανίζονται στις επίμαχες αφηγήσεις, θα μπορούσε να γράψει κανείς τόμους ολόκληρους. Ενδεικτικά, λοιπόν, να αναφέρουμε τους 5 άρτους (τα 5 βιβλία της Τορά ή οι 5 αισθήσεις), τα 2 ψάρια (το αποστολικό και το ευαγγελικό κήρυγμα ή ο Λόγος για τον Πατέρα και τον Υιό), τα 12 κοφίνια (οι 12 φυλές τού Ισραήλ ή οι 12 απόστολοι που εναπέμειναν μετά τον Ιουδαϊσμό), τους 4.000 σιτισθέντες (εκείνοι που διαθέτουν τις 4 αρετές), τους 7 άρτους (λόγοι τέλειοι και πνευματικοί όπως ο αριθμός 7) και ούτω καθεξής. Ατέρμονες θεωρίες και απίστευτες νοηματικές ακροβασίες ακόμα και για την πιο άσχετη λεπτομέρεια. Κι άντε τρέχα μετά εσύ να βγάλεις άκρη. «Αλληγορία», σού λέει...
Κωδικοποιημένη Γεωμετρία
Στα Μυστήρια τού Ιησού οι Freke και Gandy παραπέμπουν στον David Fidler ο οποίος στο βιβλίο του Jesus Christ, Sun of God «απέδειξε ότι […] κάθε αριθμός στην ιστορία του σιτισμού των πεντακισχιλιών, από τα άτομα που κάθονταν σε ομάδες των 50 και 100 μέχρι τα πέντε καρβέλια και τα δύο ψάρια, αποτελούν μέρη ενός τύπου που παράγει ένα ωραίο δωδεκάκτινο αστέρι με διάσταση 888», λεξαριθμική τιμή τού ονόματος «Ιησούς» (5). Το εν λόγω διάγραμμα προσωπικά δεν το έχω δει, το μνημονεύω ωστόσο απλώς για την ιστορία. Μιαν άλλη ανάλογη προσπάθεια να αποκωδικοποιηθεί γεωμετρικά η αφήγηση μπορεί δε κανείς να βρει εδώ. Άσχετα, βέβαια, αν από τον πρώτο κιόλας συλλογισμό στον οποίο εδράζεται η όλη θεωρία, αρχίζεις ν’ απελπίζεσαι, αφού η φράση του Ιησού «δότε αυτοίς υμείς φαγείν» κατανοήθηκε ως… «δότε εαυτούς αυτοίς» αιτιολογώντας έτσι την εγγραφή (φάγωμα) των δώδεκα κύκλων (αποστόλων) στο τετράγωνο (όχλος)!!
Συνδυασμός διαφόρων ερμηνειών
Υπάρχει βέβαια πάντα και το άλλο ενδεχόμενο, λέει μια άλλη… μετριοπαθής άποψη: η ιστορία, λέει, ίσως και να συνέβη κατά τέτοιον τρόπο που να δύναται να κατανοηθεί με πολλαπλές, πολυσύνθετες ερμηνείες, οι οποίες όλες τους είναι σωστές! Και συνέβησαν, δηλαδή, όλα αυτά που αναφέρουν τα Ευαγγέλια ۠ και κρύβουν διάφορους συμβολισμούς ۠ και περνάνε ηθικά μηνύματα ۠ και προτυπώνουν κάποια δογματικά στοιχεία ۠ και ίσως πράγματι να μπορούν να απεικονισθούν με γεωμετρικές παραστάσεις και ό,τι άλλο μπορείτε να φανταστείτε! Φυσικά, θα συμπληρώσω εγώ. Αλίμονο αν ήταν δυνατόν να αντιτάξει κανείς αντίλογο σε μια τόσο πειστική θεωρία…
Ωστόσο…
Ωστόσο δύο ζητήματα θα ήθελα να θέσω κλείνοντας. Το πρώτο: είναι γνωστό ότι ο Ιησούς ΔΕΝ ήταν ο πρώτος που πραγματοποίησε θαυματουργικό πολλαπλασιασμό τροφής: είχε προηγηθεί ο Ελισαίος με τον πολλαπλασιασμό του ελαίου της χήρας και τη σίτιση εκατό ατόμων με είκοσι ψωμιά (6). Η στιχομυθία δε ανάμεσα σ’ αυτόν και τον υπηρέτη του παρουσιάζει ουσιώδη συνάφεια με τα αντίστοιχα θαύματα του Ιησού, αφού η προτροπή να δοθεί στον κόσμο ψωμί να φάει, λόγω της δυσαναλογίας μεταξύ διαθέσιμης ποσότητας και πλήθους προκάλεσε και στις δύο περιπτώσεις απορία. Παρ’ όλα αυτά, στο τέλος όλοι τρώνε, χορταίνουν και μένει κιόλας και περίσσευμα!
Για τους χριστιανους απολογητές, βέβαια, αυτό ουδόλως αποτελεί πρόβλημα, αφού «ποιος δεν αναγνωρίζει στον Ελισαίο, που πολλαπλασιάζει με θαύμα τους άρτους, ένα προεικόνισμα του Χριστού, που πολλαπλασίασε τους πέντε και κατόπιν τους επτά άρτους και χόρτασε χιλιάδες ανθρώπους στην έρημο!» (7)
Η ερμηνεία αυτή, ωστόσο, αφήνει χωρίς πειστική απάντηση το εξής κρίσιμο ερώτημα: Εφόσον τα κείμενα του Ελισαίου ήταν γνωστά ήδη αιώνες ΠΡΙΝ από τον Ιησού, πώς ακριβώς τεκμηριώνεται η περιβόητη προεικόνιση (προτύπωση) των αντίστοιχων θαυμάτων της Καινής Διαθήκης; Τι είναι πιο λογικό να υποθέσει κανείς: ότι στην ιστορία του Ελισαίου προεικονίστηκαν όσα επρόκειτο να θαυματουργήσει αργότερα ο Ιησούς ή ότι οι συγγραφείς των Ευαγγελίων προσάρμοσαν τα δύο «θαύματα» πάνω στο τότε ήδη εδώ και αιώνες γνωστό περιεχόμενο της ιστορίας του Ελισαίου; Ομοίως τι ακούγεται πιθανότερο: ο Ζαχαρίας όντως να προφήτεψε την είσοδο του Χριστού στα Ιεροσόλυμα πάνω σ' ένα γαϊδουράκι ή η είσοδος του Ιησού να προσαρμόστηκε πάνω στο τότε ήδη εδώ και αιώνες γνωστό περιεχόμενο της προφητείας; Έτσι είναι, αγαπητοί φίλοι. Όταν οι λεπτομέρειες μιας «προφητείας» γίνονται ευρύτερα γνωστές, τότε αυτόματα μειώνεται και η αξία της, αφού αυξάνουν οι πιθανότητες να βρεθούν κάποιοι που θα θελήσουν να «βοηθήσουν» στην εκπλήρωσή της!
Αναφορικά τώρα με το δεύτερο ζήτημα, το ερώτημα μου είναι το εξής: εφόσον οι μαθητές είχαν βιώσει τον πρώτο πολλαπλασιασμό όχι απλώς εκ του σύνεγγυς, αλλά εκ των έσω ۬ εφόσον όχι μόνο υπήρξαν αυτόπτες μάρτυρες του καταπληκτικού εκείνου θαύματος, αλλά στην ουσία και κομμάτι αυτού ۬ εφόσον, διάολε, οι ίδιοι είχαν ταΐσει τους πέντε χιλιάδες (και βάλε!) με τροφή που μπροστά στα ίδια τους τα μάτια συνεχώς αβγάτιζε, πώς είναι δυνατόν τη δεύτερη φορά, με νωπή ακόμα την ανάμνηση του 1ου θαύματος, πάλι ν’ απορούσαν πώς θα χόρταινε το… μικρότερο πλήθος με… περισσότερη τώρα τροφή; Και προσοχή: μιλάμε για πανομοιότυπη περίπτωση, και όχι για ένα διαφορετικό θαύμα διαφορετικής φύσεως και -κατά την υποκειμενική κρίση των μαθητών- ενδεχομένως και διαφορετικού βαθμού δυσκολίας που θα μπορούσε ίσως να εξηγήσει τον προβληματισμό που εξέφρασαν! Υπενθυμίζω: όταν ο Ιησούς στο Κατά Ιωάννην, ΣΤ΄ 5-6, δοκιμάζει τον Φίλιππο ρωτώντας τον πού θα βρουν αρκετό ψωμί για τους πεντακισχιλίους κι αυτός δεν σκέφτεται τη λύση ενός θαύματος, ο πρώτος πολλαπλασιασμός δεν έχει λάβει χώρα ακόμα! Οπότε το ότι παρά τα διάφορα άλλα θαύματα που είχαν ήδη συμβεί έως τότε, το μυαλό του Φιλίππου δεν πήγε εκεί που θα έπρεπε ή που θα μπορούσε, δεν νομίζω ότι μπορεί να χαρακτηριστεί ανεξήγητο. Άλλα είναι τα ανεξήγητα. Για παράδειγμα ο ισχυρισμός ότι ο Ιησούς δοκίμασε τον Φίλιππο για να διαπιστώσει αν αυτός πίστευε ότι και εδώ μπορούσε να συμβεί ένα θαύμα. «Όλα αυτά έγιναν, τόσο κατά τους Κύριλλο [40] και Χρυσόστομο [41] όσο και τους Θεοφύλακτο [42] και Ζιγαβηνό [43], σκόπιμα, για να παραμείνει έντονη η ανάμνηση του θαύματος στους μαθητές και να διαπιστώσουν για μια ακόμη φορά τη θεότητα του Χριστού», γράφει ο Καθηγητής Θεολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσ/κης Ιωάννης Γαλάνης. Αυτά όμως, αγαπητοί φίλοι, είναι σαφές ότι ΔΕΝ στέκουν. Και δεν στέκουν γιατί είναι πέρα για πέρα αντιφατικά, καταδικασμένα να σκορπούν ακόμα και στο ασθενέστερο φύσημα έλλογου πνεύματος! Το να ισχυρίζεται, βλέπετε, κανείς ότι ο Ιησούς δοκίμασε τον Φίλιππο επειδή ήθελε να διαπιστώσει αν… (το οτιδήποτε!), όταν το ίδιο το κείμενο στην ίδια ακριβώς γραμμή και μέσα στις επόμενες έξι λέξεις, αναφέρει ρητά ότι η θεϊκή του παντογνωσία τη συγκεκριμένη στιγμή βρισκόταν στη θέση ON αφού «αυτός […] ήδει τι έμελλε ποιείν», δεν αφήνει και πολλά περιθώρια για την αγαπημένη δικαιολογία -ναι, δικαιολογία!- των απολογητών ότι άλλοτε ο Ιησούς σκεφτόταν ως Θεός και άλλοτε ως άνθρωπος! Συνεπώς για άλλη μία φορά αποδεικνύεται περίτρανα ότι οι θεολόγοι, όσο μορφωμένοι και καταξιωμένοι κι αν είναι, και όσους ακαδημαϊκούς τίτλους κι αν κατέχουν, δεν παύουν να είναι απλοί άνθρωποι που ένεκα της αφηρημένης φύσης του αντικειμένου τους, κάνουν συχνά σοβαρότατα λάθη λογικής. Και αυτά τα λάθη -όσο κι αν δεν αρέσει στους χριστιανούς- μπορεί άνετα να τα κρίνει ακόμα κι ο τελευταίος αδαής. Αρκεί να χρησιμοποιεί τον νου που του έδωσε ο… Θεός!
Το ίδιο δε ισχύει και για την ετέρα ερμηνεία που προαναφέραμε ότι «όλα αυτά έγιναν […] σκόπιμα, για να παραμείνει έντονη η ανάμνηση τού θαύματος στους μαθητές και να διαπιστώσουν για μια ακόμη φορά τη θεότητα του Χριστού». Για την ακρίβεια, τα πράγματα εδώ είναι, νομίζω, ακόμα χειρότερα! Διότι αν όντως αυτός ήταν ο σκοπός του Ιησού, θα πρέπει και να παραδεχθούμε ότι -αλίμονο!- ο στόχος αυτός ΔΕΝ επετεύχθη αφού τη δεύτερη φορά και μόνο μερικές μέρες μετά το πρώτο θαύμα, κανείς… χριστιανός δεν βρέθηκε να πει: «Ρε παιδιά… μα τι καθόμαστε και προβληματιζόμαστε για το ψωμί; Θα το αναλάβει ο Κύριος όπως και αντίπροχθες!». Παρά την ερμηνεία, λοιπόν, των Κυρίλλου, Χρυσοστόμου, Θεοφυλάκτου και Ζιγαβηνού, σε ΚΑΝΕΝΑΝ δεν είχε μείνει η ανάμνηση τού θαύματος! Όλοι ανεξαιρέτως είχαν πάθει μυστηριωδώς… αμνησία! Ε γι’ αυτό λοιπόν κι εγώ, όποτε ακούω για τα περίφημα θαύματα των πολλαπλασιασμών, αρχίζω και κάνω… αφαιρέσεις!
...
Π Α Ρ Α Π Ο Μ Π Ε Σ:
[1] Peter de Rosa, Der Jesus-Mythos: Über die Krise des
Μία από τις εντυπωσιακότερες βιβλικές ιστορίες που ήδη από μικρό παιδί, μου προκαλούσε θαυμασμό και εξήπτε τη φαντασία μου, είναι ο περίφημος πολλαπλασιασμός των άρτων. Αργότερα βέβαια, και όσο περισσότερο κυριευόμουν από το «αδηφάγο και φθοροποιό δαιμόνιο» του απιστείν, ο θαυμασμός άρχισε να υποχωρεί δίνοντας τη θέση του στην αμφιβολία, η αμφιβολία στη δυσπιστία, αυτή στην καχυποψία και ούτω καθεξής.
Έτσι λοιπόν όπως και για τόσες άλλες περιπτώσεις, άρχισα να το ψάχνω περισσότερο. Στην πορεία συνάντησα διάφορες ερμηνείες: από την παραδοσιακή θεολογική περί «ιστορικού γεγονότος» μέχρι και την άποψη περί μετατροπής ενός… πικνίκ σε θαυματουργική σίτιση χιλιάδων! Για ν’ αποκτήσουμε, όμως, μια σφαιρικότερη αντίληψη του θέματος, ας δούμε τώρα εν τάχει μερικές από τις θεωρίες αυτές:
Ένα ή δύο περιστατικά;
Καταρχάς, οι διαφορετικές αριθμητικές αναφορές περί των σιτισθέντων (5.000 έναντι 4.000), είναι απόλυτα σαφές ότι δεν συνιστούν αντίφαση, αφού τόσο το Κατά Ματθαίον όσο και το Κατά Μάρκον κάνουν λόγο για δύο διαφορετικά θαύματα. Τώρα, βέβαια, το πόσο διαφορετικά ήταν τα θαύματα αυτά, σηκώνει πολλή συζήτηση, αφού με εξαίρεση τις αριθμητικές αναφορές, η όλη δομή των αφηγήσεων -από το θέμα μέχρι και τις φραστικές διατυπώσεις- παρουσιάζει ομοιότητες που κυριολεκτικά… δεν σ’ αφήσουν ν’ αγιάσεις! Έτσι μία από τις απόψεις που έχουν διατυπωθεί είναι πράγματι ότι η αρχική εκδοχή της ιστορίας απλώς αναπαράχθηκε δημιουργώντας από το πουθενά ένα δεύτερο «θαύμα» (1). Εδώ, ωστόσο, υπάρχει ένα πρόβλημα που όπως και να το κάνουμε, δεν μπορεί να αγνοηθεί: το ότι επρόκειτο για δύο διαφορετικά περιστατικά εμφανίζεται να το επιβεβαιώνει κι ο ίδιος ο Ιησούς, και μάλιστα όχι με μια σύντομη, απλή αναφορά, αλλά μέσα από μιαν αρκετά εκτενή στιχομυθία με τους μαθητές του μερικές ώρες μόνο μετά το δεύτερο περιστατικό. (2)
Κρυφά μηνύματα
Η προαναφερθείσα στιχομυθία του Ιησού με τούς μαθητές οδήγησε πολλούς μελετητές στο συμπέρασμα ότι οι αριθμητικές αναφορές αμφοτέρων των αφηγήσεων μόνο τυχαίες δεν είναι, αλλά καταφανώς κρύβουν κάποια κρυφά μηνύματα που δεν μπορούσε ν’ αντιληφθεί ο καθένας. Θυμηθείτε το επίμαχο απόσπασμα:
Και οι μαθηταί ελησμόνησαν να πάρουν άρτους. Δεν είχαν δε μαζί των εις το πλοίον παρά ένα μόνον ψωμί. Παρήγγελε δε εις αυτούς ο Ιησούς και τους καθιστούσε προσεκτικούς λέγων ۠ «Βλέπετε καλά και προσέχετε από το κακό προζύμι των Φαρισαίων και του Ηρώδου». Και εσυλλογίζοντο αυτοί και έλεγαν μεταξύ των «ο Διδάσκαλος μας κάνει παρατήρησιν, διότι δεν εφροντίσαμεν να πάρωμεν ψωμιά». Ο δε Ιησούς με την θείαν του γνώσιν είδε καθαρά τας σκέψεις των και τους είπε ۠ «τι συλλογίζεσθε, ότι δεν έχετε ψωμιά; Ακόμη […] δεν εννοείτε και δεν καταλαβαίνετε; Ενώ έχετε μάτια δεν βλέπετε και ενώ έχετε αυτιά δεν ακούτε; Και όσα ακούτε και βλέπετε δεν τα ενθυμείσθε; Όταν έκοψα τα πέντε ψωμιά δια τους πεντακισχιλίους, πόσα κοφίνια γεμάτα από κομμάτια επήρατε;» λέγουν εις αυτόν ۠ «δώδεκα». «Όταν δε τα επτά ψωμιά έκοψα και εμοίρασα εις τις τέσσαρες χιλιάδες των ανθρώπων, πόσα μεγάλα κοφίνια γεμάτα από κομμάτια επήρατε;» Εκείνοι δε είπον ۠ «επτά». Και έλεγεν εις αυτούς ۠ «ακόμα δεν καταλαβαίνετε […] ;». (3)
Το τι ακριβώς θα έπρεπε, τώρα, να είχαν καταλάβει οι μαθητές, ο Ιησούς δυστυχώς ποτέ δεν το διευκρίνισε. Στην εκδοχή του Κατά Ματθαίον, ωστόσο, έχουμε τουλάχιστον τη ρητή δήλωσή του ότι δεν αναφερόταν στη ζύμη των Φαρισαίων και των Σαδδουκαίων, ενώ και οι μαθητές εδώ δεν εμφανίζονται το ίδιο αργόστροφοι όσο στο Κατά Μάρκον, αφού εν τέλει καταλαβαίνουν πως ο Διδάσκαλός τους στην πραγματικότητα εννοούσε τη διαφορά ανάμεσα στο υλικό προζύμι και «το κακό πνευματικό προζύμι των Φαρισαίων, που είναι η κακία των και η υποκρισία των». (4)
Το ερώτημα, ωστόσο, που ανακύπτει εδώ είναι το εξής: Τι σχέση έχουν όλα αυτά τα νούμερα, και δη ο αριθμός των γεμάτων καλαθιών στον οποίο στρέφει ρητορικά την προσοχή ο Ιησούς, με την υποκρισία των Φαρισαίων;
Αλληγορικές αναφορές
Για το τι θα μπορούσαν να συμβολίζουν όλοι αυτοί οι αριθμοί που εμφανίζονται στις επίμαχες αφηγήσεις, θα μπορούσε να γράψει κανείς τόμους ολόκληρους. Ενδεικτικά, λοιπόν, να αναφέρουμε τους 5 άρτους (τα 5 βιβλία της Τορά ή οι 5 αισθήσεις), τα 2 ψάρια (το αποστολικό και το ευαγγελικό κήρυγμα ή ο Λόγος για τον Πατέρα και τον Υιό), τα 12 κοφίνια (οι 12 φυλές τού Ισραήλ ή οι 12 απόστολοι που εναπέμειναν μετά τον Ιουδαϊσμό), τους 4.000 σιτισθέντες (εκείνοι που διαθέτουν τις 4 αρετές), τους 7 άρτους (λόγοι τέλειοι και πνευματικοί όπως ο αριθμός 7) και ούτω καθεξής. Ατέρμονες θεωρίες και απίστευτες νοηματικές ακροβασίες ακόμα και για την πιο άσχετη λεπτομέρεια. Κι άντε τρέχα μετά εσύ να βγάλεις άκρη. «Αλληγορία», σού λέει...
Κωδικοποιημένη Γεωμετρία
Στα Μυστήρια τού Ιησού οι Freke και Gandy παραπέμπουν στον David Fidler ο οποίος στο βιβλίο του Jesus Christ, Sun of God «απέδειξε ότι […] κάθε αριθμός στην ιστορία του σιτισμού των πεντακισχιλιών, από τα άτομα που κάθονταν σε ομάδες των 50 και 100 μέχρι τα πέντε καρβέλια και τα δύο ψάρια, αποτελούν μέρη ενός τύπου που παράγει ένα ωραίο δωδεκάκτινο αστέρι με διάσταση 888», λεξαριθμική τιμή τού ονόματος «Ιησούς» (5). Το εν λόγω διάγραμμα προσωπικά δεν το έχω δει, το μνημονεύω ωστόσο απλώς για την ιστορία. Μιαν άλλη ανάλογη προσπάθεια να αποκωδικοποιηθεί γεωμετρικά η αφήγηση μπορεί δε κανείς να βρει εδώ. Άσχετα, βέβαια, αν από τον πρώτο κιόλας συλλογισμό στον οποίο εδράζεται η όλη θεωρία, αρχίζεις ν’ απελπίζεσαι, αφού η φράση του Ιησού «δότε αυτοίς υμείς φαγείν» κατανοήθηκε ως… «δότε εαυτούς αυτοίς» αιτιολογώντας έτσι την εγγραφή (φάγωμα) των δώδεκα κύκλων (αποστόλων) στο τετράγωνο (όχλος)!!
Συνδυασμός διαφόρων ερμηνειών
Υπάρχει βέβαια πάντα και το άλλο ενδεχόμενο, λέει μια άλλη… μετριοπαθής άποψη: η ιστορία, λέει, ίσως και να συνέβη κατά τέτοιον τρόπο που να δύναται να κατανοηθεί με πολλαπλές, πολυσύνθετες ερμηνείες, οι οποίες όλες τους είναι σωστές! Και συνέβησαν, δηλαδή, όλα αυτά που αναφέρουν τα Ευαγγέλια ۠ και κρύβουν διάφορους συμβολισμούς ۠ και περνάνε ηθικά μηνύματα ۠ και προτυπώνουν κάποια δογματικά στοιχεία ۠ και ίσως πράγματι να μπορούν να απεικονισθούν με γεωμετρικές παραστάσεις και ό,τι άλλο μπορείτε να φανταστείτε! Φυσικά, θα συμπληρώσω εγώ. Αλίμονο αν ήταν δυνατόν να αντιτάξει κανείς αντίλογο σε μια τόσο πειστική θεωρία…
Ωστόσο…
Ωστόσο δύο ζητήματα θα ήθελα να θέσω κλείνοντας. Το πρώτο: είναι γνωστό ότι ο Ιησούς ΔΕΝ ήταν ο πρώτος που πραγματοποίησε θαυματουργικό πολλαπλασιασμό τροφής: είχε προηγηθεί ο Ελισαίος με τον πολλαπλασιασμό του ελαίου της χήρας και τη σίτιση εκατό ατόμων με είκοσι ψωμιά (6). Η στιχομυθία δε ανάμεσα σ’ αυτόν και τον υπηρέτη του παρουσιάζει ουσιώδη συνάφεια με τα αντίστοιχα θαύματα του Ιησού, αφού η προτροπή να δοθεί στον κόσμο ψωμί να φάει, λόγω της δυσαναλογίας μεταξύ διαθέσιμης ποσότητας και πλήθους προκάλεσε και στις δύο περιπτώσεις απορία. Παρ’ όλα αυτά, στο τέλος όλοι τρώνε, χορταίνουν και μένει κιόλας και περίσσευμα!
Για τους χριστιανους απολογητές, βέβαια, αυτό ουδόλως αποτελεί πρόβλημα, αφού «ποιος δεν αναγνωρίζει στον Ελισαίο, που πολλαπλασιάζει με θαύμα τους άρτους, ένα προεικόνισμα του Χριστού, που πολλαπλασίασε τους πέντε και κατόπιν τους επτά άρτους και χόρτασε χιλιάδες ανθρώπους στην έρημο!» (7)
Η ερμηνεία αυτή, ωστόσο, αφήνει χωρίς πειστική απάντηση το εξής κρίσιμο ερώτημα: Εφόσον τα κείμενα του Ελισαίου ήταν γνωστά ήδη αιώνες ΠΡΙΝ από τον Ιησού, πώς ακριβώς τεκμηριώνεται η περιβόητη προεικόνιση (προτύπωση) των αντίστοιχων θαυμάτων της Καινής Διαθήκης; Τι είναι πιο λογικό να υποθέσει κανείς: ότι στην ιστορία του Ελισαίου προεικονίστηκαν όσα επρόκειτο να θαυματουργήσει αργότερα ο Ιησούς ή ότι οι συγγραφείς των Ευαγγελίων προσάρμοσαν τα δύο «θαύματα» πάνω στο τότε ήδη εδώ και αιώνες γνωστό περιεχόμενο της ιστορίας του Ελισαίου; Ομοίως τι ακούγεται πιθανότερο: ο Ζαχαρίας όντως να προφήτεψε την είσοδο του Χριστού στα Ιεροσόλυμα πάνω σ' ένα γαϊδουράκι ή η είσοδος του Ιησού να προσαρμόστηκε πάνω στο τότε ήδη εδώ και αιώνες γνωστό περιεχόμενο της προφητείας; Έτσι είναι, αγαπητοί φίλοι. Όταν οι λεπτομέρειες μιας «προφητείας» γίνονται ευρύτερα γνωστές, τότε αυτόματα μειώνεται και η αξία της, αφού αυξάνουν οι πιθανότητες να βρεθούν κάποιοι που θα θελήσουν να «βοηθήσουν» στην εκπλήρωσή της!
Αναφορικά τώρα με το δεύτερο ζήτημα, το ερώτημα μου είναι το εξής: εφόσον οι μαθητές είχαν βιώσει τον πρώτο πολλαπλασιασμό όχι απλώς εκ του σύνεγγυς, αλλά εκ των έσω ۬ εφόσον όχι μόνο υπήρξαν αυτόπτες μάρτυρες του καταπληκτικού εκείνου θαύματος, αλλά στην ουσία και κομμάτι αυτού ۬ εφόσον, διάολε, οι ίδιοι είχαν ταΐσει τους πέντε χιλιάδες (και βάλε!) με τροφή που μπροστά στα ίδια τους τα μάτια συνεχώς αβγάτιζε, πώς είναι δυνατόν τη δεύτερη φορά, με νωπή ακόμα την ανάμνηση του 1ου θαύματος, πάλι ν’ απορούσαν πώς θα χόρταινε το… μικρότερο πλήθος με… περισσότερη τώρα τροφή; Και προσοχή: μιλάμε για πανομοιότυπη περίπτωση, και όχι για ένα διαφορετικό θαύμα διαφορετικής φύσεως και -κατά την υποκειμενική κρίση των μαθητών- ενδεχομένως και διαφορετικού βαθμού δυσκολίας που θα μπορούσε ίσως να εξηγήσει τον προβληματισμό που εξέφρασαν! Υπενθυμίζω: όταν ο Ιησούς στο Κατά Ιωάννην, ΣΤ΄ 5-6, δοκιμάζει τον Φίλιππο ρωτώντας τον πού θα βρουν αρκετό ψωμί για τους πεντακισχιλίους κι αυτός δεν σκέφτεται τη λύση ενός θαύματος, ο πρώτος πολλαπλασιασμός δεν έχει λάβει χώρα ακόμα! Οπότε το ότι παρά τα διάφορα άλλα θαύματα που είχαν ήδη συμβεί έως τότε, το μυαλό του Φιλίππου δεν πήγε εκεί που θα έπρεπε ή που θα μπορούσε, δεν νομίζω ότι μπορεί να χαρακτηριστεί ανεξήγητο. Άλλα είναι τα ανεξήγητα. Για παράδειγμα ο ισχυρισμός ότι ο Ιησούς δοκίμασε τον Φίλιππο για να διαπιστώσει αν αυτός πίστευε ότι και εδώ μπορούσε να συμβεί ένα θαύμα. «Όλα αυτά έγιναν, τόσο κατά τους Κύριλλο [40] και Χρυσόστομο [41] όσο και τους Θεοφύλακτο [42] και Ζιγαβηνό [43], σκόπιμα, για να παραμείνει έντονη η ανάμνηση του θαύματος στους μαθητές και να διαπιστώσουν για μια ακόμη φορά τη θεότητα του Χριστού», γράφει ο Καθηγητής Θεολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσ/κης Ιωάννης Γαλάνης. Αυτά όμως, αγαπητοί φίλοι, είναι σαφές ότι ΔΕΝ στέκουν. Και δεν στέκουν γιατί είναι πέρα για πέρα αντιφατικά, καταδικασμένα να σκορπούν ακόμα και στο ασθενέστερο φύσημα έλλογου πνεύματος! Το να ισχυρίζεται, βλέπετε, κανείς ότι ο Ιησούς δοκίμασε τον Φίλιππο επειδή ήθελε να διαπιστώσει αν… (το οτιδήποτε!), όταν το ίδιο το κείμενο στην ίδια ακριβώς γραμμή και μέσα στις επόμενες έξι λέξεις, αναφέρει ρητά ότι η θεϊκή του παντογνωσία τη συγκεκριμένη στιγμή βρισκόταν στη θέση ON αφού «αυτός […] ήδει τι έμελλε ποιείν», δεν αφήνει και πολλά περιθώρια για την αγαπημένη δικαιολογία -ναι, δικαιολογία!- των απολογητών ότι άλλοτε ο Ιησούς σκεφτόταν ως Θεός και άλλοτε ως άνθρωπος! Συνεπώς για άλλη μία φορά αποδεικνύεται περίτρανα ότι οι θεολόγοι, όσο μορφωμένοι και καταξιωμένοι κι αν είναι, και όσους ακαδημαϊκούς τίτλους κι αν κατέχουν, δεν παύουν να είναι απλοί άνθρωποι που ένεκα της αφηρημένης φύσης του αντικειμένου τους, κάνουν συχνά σοβαρότατα λάθη λογικής. Και αυτά τα λάθη -όσο κι αν δεν αρέσει στους χριστιανούς- μπορεί άνετα να τα κρίνει ακόμα κι ο τελευταίος αδαής. Αρκεί να χρησιμοποιεί τον νου που του έδωσε ο… Θεός!
Το ίδιο δε ισχύει και για την ετέρα ερμηνεία που προαναφέραμε ότι «όλα αυτά έγιναν […] σκόπιμα, για να παραμείνει έντονη η ανάμνηση τού θαύματος στους μαθητές και να διαπιστώσουν για μια ακόμη φορά τη θεότητα του Χριστού». Για την ακρίβεια, τα πράγματα εδώ είναι, νομίζω, ακόμα χειρότερα! Διότι αν όντως αυτός ήταν ο σκοπός του Ιησού, θα πρέπει και να παραδεχθούμε ότι -αλίμονο!- ο στόχος αυτός ΔΕΝ επετεύχθη αφού τη δεύτερη φορά και μόνο μερικές μέρες μετά το πρώτο θαύμα, κανείς… χριστιανός δεν βρέθηκε να πει: «Ρε παιδιά… μα τι καθόμαστε και προβληματιζόμαστε για το ψωμί; Θα το αναλάβει ο Κύριος όπως και αντίπροχθες!». Παρά την ερμηνεία, λοιπόν, των Κυρίλλου, Χρυσοστόμου, Θεοφυλάκτου και Ζιγαβηνού, σε ΚΑΝΕΝΑΝ δεν είχε μείνει η ανάμνηση τού θαύματος! Όλοι ανεξαιρέτως είχαν πάθει μυστηριωδώς… αμνησία! Ε γι’ αυτό λοιπόν κι εγώ, όποτε ακούω για τα περίφημα θαύματα των πολλαπλασιασμών, αρχίζω και κάνω… αφαιρέσεις!
...
Π Α Ρ Α Π Ο Μ Π Ε Σ:
[1] Peter de Rosa, Der Jesus-Mythos: Über die Krise des
Christlichen Glaubens, σελ. 330, εκδ. Droemer Knaur, 1991
[2] Κατά Μάρκον, Η΄ 14-21
[3] Αγία Γραφή Βίβλος, εκδ. Κ. ΚΟΥΜΟΥΝΔΟΥΡΕΑ,
[2] Κατά Μάρκον, Η΄ 14-21
[3] Αγία Γραφή Βίβλος, εκδ. Κ. ΚΟΥΜΟΥΝΔΟΥΡΕΑ,
(ερμηνευτική απόδοση: Ι. Θ. Κολιτσάρα), τόμος 6, σελ. 157-158
[4] Ομ.
[5] Freke & Gandy, Tα μυστήρια του Ιησού, σελ. 377,
[4] Ομ.
[5] Freke & Gandy, Tα μυστήρια του Ιησού, σελ. 377,
εκδ. Ενάλιος
..
..
[6] Βασιλειών Δ΄, Δ΄ 2-6 και 38-44
..
..
..
..
8 σχόλια:
Εξαιρετική ανάλυση για μια ιστορία που για να 'μαι ειλικρινής δεν είχα και σε ιδιαίτερη εκτίμηση! Όλα τα λεφτά νομίζω το σχόλιο περί Ελισσαίου, που μου έφερε συνειρμικά τις χριστιανικές απόψεις περί... Πλάτωνα! Μη δυνάμενοι να βγάλουν οφ-σάιντ τον Πλάτωνα πουθενά, αναγκάστηκαν να που ότι επρόκειτο για χριστιανό προ Χριστού (η υπέρτατη γελοιότητα! Σα να μιλάς για χρόνο πριν το Σύμπαν ένα πράγμα!). Και για να το συνδυάσω και με τις αλληγορίες που αναφέρεις, θα πω ότι η μεγαλύτερη ίσως επιτυχία του χριστιανισού ήταν ακριβώς αυτή: ότι έχει καταφέρει να βρει (αιώνες τώρα) από μια απάντηση για κάθε αμφιβολία, απάντηση κατά τα λοιπά τόσο διάτρητη και αστεία, που είναι κυριολεκτικά σχεδόν αδύνατον να την καταρρίψεις ή αντικρούσεις, ένεκα της γελοιότητάς της (πχ, μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι κλπ).
Ακριβώς. Οι χριστιανοί επειδή όπως είπαμε, αποφαίνονται
για πράγματα που εξ ορισμού ΔΕΝ επιδέχονται απόδειξη
με την κοινή έννοια του όρου, μπορούν να λένε Ο,ΤΙ θέλουν
δίνοντας ανάλογα την περίπτωση, άλλοτε κυριολεκτικές και
άλλοτε αλληγορικές ερμηνείες, χωρίς όμως να είναι σε θέση
να καταστήσουν απόλυτα σαφές βάσει ποιων κριτηρίων
το πράττουν αυτό! Οι υπόλοιποι αντιθέτως που δεν βασίζουν
την επιχειρηματολογία τους σε αφηρημένες έννοιες, καλούνται
πάντα να προσκομίζουν χειροπιαστές αποδείξεις για οτιδήποτε
επικαλεστούν! Η μια πλευρά δηλαδή πολεμά με υπερσύγχρονα
όπλα, κι η άλλη με… σφεντόνες! Και πάλι καλά, λοιπόν, να λες…
Κώστα,
πραγματικά έστησες ένα μπλογκ που ασκεί κριτική στην Ορθοδοξία που τόσο κακό μας έχει κάνει, με βάση τον ορθό λόγο και χωρίς την συνηθισμένη εμπάθεια ή προχειρότητα πολλών που της επιτίθενται κι αυτοί, χωρίς την δική σου ποιότητα, οχυρωμένοι στο δικό τους δογματικό κάστρο.
Να είσαι καλά.
Aγαπητέ φίλε,
σ’ ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια. Το blog αυτό όπως
εξηγώ στην παρθενική μου ανάρτηση («Συγγνώμη, δεν μπορώ
να περιμένω άλλο πια!»), στήθηκε αποκλειστικά και μόνο επειδή
η υπομονή έχει και τα όρια της. Όταν ο άλλος σου λέει πως
έχεις λάθος και παρά τις επίμονες παρακλήσεις σου, ΔΕΝ σου
εξηγεί ΠΟΥ ακριβώς κάνεις το λάθος, όταν σου απαντά επιλεκτικά
για μερικά ζητήματα ενώ για τα υπόλοιπα είτε σου λέει ότι…
«λήφθηκαν υπ’ όψιν και θα απαντηθούν εφ’ όσον αυτό κριθεί
απαραίτητο», είτε δεν σου λέει απολύτως τίποτα, ε φυσικό
είναι κάποια στιγμή να τα πάρεις κι εσύ στο κρανίο και να
φωνάξεις «Βαστάτε Τούρκοι τ’ άρματα»! Αν ο αντίλογος μου
είχε αντιμετωπιστεί σε ΟΛΕΣ τις περιπτώσεις με τον δέοντα
σεβασμό («Κάνεις λάθος γι’ αυτόν και γι’ αυτόν τον λόγο.»,
«Δεν γνωρίζω.» ή «Όντως έχεις δίκιο.»), τότε το ιστολόγιο
αυτό πιθανότατα δεν θα υπήρχε! Όπως λοιπόν εγώ δεν έχω
κανένα, μα κανένα πρόβλημα να παραδεχθώ το οποιοδήποτε
λάθος μου (βλ. Ανάρτηση 43 «For yooour eyes onlyyyyy…»),
έτσι περιμένω και από τους άλλους να κάνουν το ίδιο. Αν δεν
το κάνουν, τότε αρχίζω και παίρνω ανάποδες με τα
αποτελέσματα που βλέπεις…
Πολύ καλή δουλειά, όπως πάντα. Να σταθώ σε μια εύλογη απορία που διατυπώνεις: «Εφόσον οι μαθητές είχαν βιώσει τον πρώτο πολλαπλασιασμό […] πώς είναι δυνατόν τη δεύτερη φορά, με νωπή ακόμα την ανάμνηση τού 1ου θαύματος, πάλι ν’ απορούσαν;»
Αυτή και άλλες αντιφάσεις ενισχύουν την εντύπωση ότι η Αγία Γραφή είναι, σε ένα βαθμό τουλάχιστον, συρραφή αφηγήσεων διαφόρων περιστατικών, που αποδόθηκαν εκ των υστέρων σε έναν άνθρωπο – και μάλιστα συρραφής, που μάλλον έγινε στο πόδι. Το ότι η δομή είναι πανομοιότυπη και στις τρεις περιπτώσεις (βάζω μέσα και τον Ελισαίο) αυτό δείχνει. Να μην ξεχνάμε ότι πολλές λαϊκές αφηγήσεις (παραμύθια, μύθοι και θρύλοι) είναι στην ουσία παραλλαγές η μια της άλλης, αλλά κανείς δεν προβληματίζεται που ακούει το ίδιο πράγμα δυο φορές. Ίσως κάτι τέτοιο συνέβη και με τους συγγραφείς της Βίβλου.
Καταπληκτικό το σχόλιο για τη θεϊκή παντογνωσία που βρίσκεται στη θέση ΟΝ!
ρούλα
Ε μα ξέρω ’γώ;
Υ. Γ. Σ’ ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια!
Βασικά η Αγία Γραφή είναι μια μεγάλη ιστορία, μα πολύ μεγάλη: "αυθεντικό" θεωρείται μόνο το ένα ευαγγέλιο (νομίζω του Μάρκου αν δεν απατώμαι), επόμενο έρχεται του Λουκά, μετά του Ματθαίου και τέλος του Ιωάννη, το οποίο μάλιστα εκτιμάται πως είναι πολλούς αιώνες μεταγενέστερο.
Η δεύτερη μεγάλη πλάκα είναι ότι επί της ουσίας τα ευαγγέλια (που δεν είναι μόνο 4 φυσικά, απλώς 4 επιλέχθηκαν) έχουν πάρα πολύ ψωμί, διότι πρακτικά δεν είναι ακριβώς αυτό που έχει πλασαριστεί πως είναι. (και δε μιλάω φυσικά για την ΠΔ η οποία είανι σχεδόν καρμπόν η αιγυπτιακή μυθολογία-ιστορία διανθισμένη εμ διάφορες ιστορίες άλλων λαών-μεταξύ άλλων και ελληνικές). Γενικα΄προσφέρεται για πολλές... απορίες η όλη φάση: μια δική μου, διαχρονική ας πούμε, την οποίαν δεν έχει καταφέρει κανείς να απαντήσει είναι καιη εξής: στον κήπο της Γεσθημανή ως γνωστόν ο μοναδικός ξύπνιος ήταν ο Χριστός. Οι άλλοι κοιμόνταν, άρα ποιος είναι ο αυτόπτης μάρτυρας που μας παραθέτει η ιστορία; Ο ίδιος ο Χριστός αποκλείεται, οπότε μήπως υπάρχει κάτι άλλο από πίσω; :):)
Να σταθώ λοιπόν και εγώ σε αυτό: «Εφόσον οι μαθητές είχαν βιώσει τον πρώτο πολλαπλασιασμό […] πώς είναι δυνατόν τη δεύτερη φορά, με νωπή ακόμα την ανάμνηση τού 1ου θαύματος, πάλι ν’ απορούσαν;»
Βρήκα μία πολύ ενδιαφέρουσα οπτική εδώ, που λέει το εξής: "Τα δυο αυτά θαύματα ανήκουν αντίστοιχα σε δυο παράλληλες σειρές παρόμοιων περιστατικών. Η μια σειρά πραγματοποιήθηκε στην Ιουδαία, ενώ η άλλη έλαβε χώρα σε Εθνικό έδαφος, στα βόρεια και ανατολικά της Γαλιλαίας. Αυτά τα περιστατικά διαλέχτηκαν για να δείξουν πως ο Ιησούς επανέλαβε, στη συγκεκριμένη περίπτωση, μεταξύ των Εθνικών, έργα τα οποία είχε κάνει μεταξύ Ιουδαίων."
Κατά τους Ιουδαίους, που ήταν και οι μαθητές, μόνο αυτοί είχαν την ευλογία του Θεού και όχι οι αλλοεθνείς. Ο Ιησούς τους απέδειξε ότι και οι αλλοεθνείς είχαν δικαίωμα αλλά και ευλογία του Θεού.
Είναι φυσιολογικό για τον "εθνικιστικό" χαρακτήρα της σκέψεως τους να μην μπορούν να δεχθούν ότι μπορεί να γίνει και σε εθνικούς το θαύμα.
Δημοσίευση σχολίου